دانشگاه هرمزگان
ارتباط‌باصنعت آزمایشگاه مرکزی کتابخانه مرکزی هیأت علمی مجتمع دانشگاهی میناب آموزش های آزاد نهاد رهبری
EnAr ورود 0

رئیس دانشگاه هرمزگان در همایش بین المللی علوم دریایی؛ چشم انداز هرمزگان برای سال ۱۴۱۵ رسیدن به مقام نخست حاکمیت در اقتصاد دریا محور است

رئیس دانشگاه هرمزگان در همایش بین المللی علوم دریایی؛ چشم انداز هرمزگان برای سال ۱۴۱۵ رسیدن به مقام نخست حاکمیت در اقتصاد دریا محور است

 اولین همایش بین المللی علوم دریایی با رویکرد نوآوری در اکوسیستم های آبی با تکیه بر اقتصاد دریا پایه به میزبانی دانشگاه هرمزگان و با حضور معاون برنامه‌ریزی و توسعه دانشگاه تهران و و صاحب نظران این دانشگاه برگزار شد.

دکتر محمدصادقی، رئیس دانشگاه هرمزگان ضمن عرض خیرمقدم خدمت دکتر نوحه‌گر معاون برنامه‌ریزی و توسعه دانشگاه تهران، دکتر تاجبخش معاون وزیر راه و‌شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی، معاون سازمان سنجش، ریاست پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، رییس پردیس کیش دانشگاه تهران و سایران در اولین همایش علوم دریایی گفت: یکی از بحث‌های اساسی بشر از آغاز، زیستن در دریا بوده است و با اندک واکاوی رویکردها در حوزه دریا می‌بینیم که جامعه بشری توانست در سال ۱۹۸۲ در کنوانسیون، خودش را به شکلی تنظیم کند که بر مولفه حاکمیت و مالکیت این موضوع  را نهادینه کند.

وی افزود: اقتصاد علمی سلطه گر است که توانسته چالش‌های متفاوتی برای جامعه میزبان دریا خلق کند. صادقی در ادامه گفت: اگر از بحث حاکمیت و مالکیت در حوزه علوم دریایی در حیطه حقوق بین الملل نگاه کنیم می‌بینیم که همیشه در آب‌های داخلی، منطقه نظارت و منطقه انحصاری اقتصادی همه چالش‌ها ما را سمتی برده که بخشی از حاکمیت خود را به نوعی واگذار کنیم. در آب‌های ساحلی کشتی‌هایی با پرچم خود حضور دارند. در منطقه انحصاری که به عنوان یک پدیده در حقوق بین الملل از آن یاد می‌شود، اقتصاد و امنیت توانسته در حوزه دریا نقش آفرینی داشته باشد.

رئیس دانشگاه هرمزگان گفت: آنچه امروز از آن به عنوان اقتصاد دریاپایه یاد می‌کنیم ریشه آن در حقوق بین الملل است. جنگ رژیم‌ها سبب شده که اقتصاد دریاپایه مطرح شود. وی افزود: اگر از اقتصاددریا پایه که محصول جنگ قواعد است یاد کنیم باید بپذیریم که چاره کار این است که همچنان گفتمان و نشست هایی داشته باشیم. 

صادقی گفت: دانشگاه هرمزگان برحسب ماموریت ها و تکالیت ملی بر مزیت‌های نسبی استان متمرکز است. همچنین دانشگاه هرمزگان دانشگاهی ماموریت گرا در حوزه حقوق دریایی و‌اقتصاد دریاپایه است. وی با بیان اینکه دانشگاه هرمزگان قطب علمی اقتصاددریا پایه است، گفت: اگر دانشگاه هرمزگان میزبان شماست  به این جهت که ساحلی ترین و دریایی ترین استانِ کشور، هرمزگان است.

وی افزود: سهم ۵۸درصدی از طول خط ساحلی جنوب در اختیار هرمزگان است و چشم انداز هرمزگان برای سال ۱۴۱۵ رسیدن به مقام نخست حاکمیت در اقتصاد دریا محور است. از طرفی هرمزگان تکالیف ملی در اختیار دارد شامل هاب انرژی، هاب فولاد که باید دیپلماسی علمی و مرجعیت علمی به کنار ما بیایند تا بتوانیم آنچه در تکالیف ملی است به نتیجه مطلوب هدایت کنیم.

بازدید امروز: 4    بازدید کل: 1202