دانشگاه هرمزگان
ارتباط‌باصنعت آزمایشگاه مرکزی کتابخانه مرکزی هیأت علمی مجتمع دانشگاهی میناب آموزش های آزاد نهاد رهبری
EnAr ورود 0

معاون برنامه‌ریزی و توسعه دانشگاه تهران:ارائه ۱۵۰ مقاله علمی در همایش بین‌المللی علوم دریایی؛ مسئولین کشوری به تقویت علوم دریایی کمک کنند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه دانشگاه تهران:ارائه ۱۵۰ مقاله علمی در همایش بین‌المللی علوم دریایی؛ مسئولین کشوری به تقویت علوم دریایی کمک کنند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه دانشگاه تهران:ارائه ۱۵۰ مقاله علمی در همایش بین‌المللی علوم دریایی؛ مسئولین کشوری به تقویت علوم دریایی کمک کنند
" احمد نوحه گر"،رئیس همایش بین المللی علوم دریایی گفت: اولین همایش بین‌المللی علوم دریایی با رویکرد نوآورانه بر مبنای پتانسیلی که در دریا وجود دارد، برگزار شده است؛ ظرفیت‌های دریا متاسفانه مغفول مانده است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه دانشگاه تهران افزود: وقتی از بحث نوآوری در اکوسیستم‌های آبی سخن می‌گوییم، منظور اکوسیستم مربوط به آبزیان، پوشش‌های گیاهان دریایی، اقلیم دریا و سایر موضوعات که همگی‌ محورهای این همایش هستند.
نوحه‌گر با بیان اینکه کشورهای زیادی برای این همایش، مقاله ارسال کردند، اظهار کرد: کشورهای ایالت متحده آمریکا، لهستان، نروژ و کشورهای همسایه ایران از جمله کشورهایی هستند که مقاله داشتند. به طور‌کلی حدود ۱۵۰ مقاله علمی دریافت شده است که دبیرخانه همایش پس از بررسی‌های کیفی اجازه رقابت و بررسی به ۱۰۰ مقاله را صادر کرد.
وی با اشاره به اینکه در بحث مربوط به دریا به نوعی شرایطمان مغفول مانده است، عنوان کرد: اگر محیط زیست را از بحث دریا حذف کنیم چیزی از دریا نمی‌ماند. اگر لجام گسیخته اجازه دهیم هرکس هرکاری که می‌خواهد انجام دهد شرایط کنونی برای کشور اتفاق میفتد؛ اگر در زمینه آب‌های زیرزمینی، هوا و غیره برنامه داشتیم پدید‌ه‌هایی چون فروچاله‌ها ‌و ریزگردها اتفاق نمیفتاد.
نوحه‌گر با بیان اینکه در زمینه دریا مطالعات علمی چندانی نداشته‌ایم افزود: کشور ۶ هزار کیلومتر مرز با کشورهای همسایه دارد و ۵۰ درصد این مرز، آبی است اما شرایط اقتصادی ما به نحوی است که دریا در آن نقشی ندارد.
کشوری که این همه مرز آبی دارد؛ دوتا از بهترین دریاها را دارد چرا اقتصاد دریایش اقتصاد شکوفایی نیست؟ ما از نظر سنتی هم اقتصاد دریا موفقی نداشته‌ایم.
نوحه گر با بیام اینکه به نظر من برنامه‌ریزان کشور کوهپایه نشین بودند و دریا را ندیدند، افزود: همایش علوم دریایی با محور فناوری برگزار شده چرا که علوم و فناوری دریایی است که می‌تواند اقتصاد کشور را تکان دهد و ایران را از بسیاری از تنگناها نجات دهد.
رئیس همایش بین المللی علوم دریایی تصریح کرد: بحث‌های مهندسی دریا، گردشگری دریا، پدافند غیرعامل دریا، تکثیر و پرورش آبزیان (غیر از بحث‌های سنتی) مغفول مانده است‌؛ این همایش قصد دارد بگوید دانشجویان و دانشمندان در بحث دریا چه حرف‌هایی برای برنامه‌ریزان کشور دارند که مسئولین را ملزم به استفاده در برنامه هفتم توسعه کند.
وی با بیان اینکه برنامه هفتم بُرشی از برنامه بیست ساله جمهوری اسلامی و آخرین برنامه دولت برای ارائه به مجلس شورای اسلامی است که باید به نتیجه منتهی شود، اظهار کرد: اگر از برنامه هفتم توسعه اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی کشور نتوانیم استفاده کنیم، پس چه زمانی قرار است این اتفاق بیفتد. اگر سهم خود را از دریا احصا نکنیم قاعدتا از آن مغول می‌مانیم.
نوحه گر گفت: استان هرمزگان، یک استان ساحلی و صنعتی است. صنایعی که در این استان است رویکردشان به سمت استفاده از ساحل است. حال اگر درباره محیط زیست دریا مطالعات لازم انجام نشود اتفاقات امروز رخ می‌دهد؛ آلودگی‌های دریا امروزه بیداد می‌کند.
وی افزود: یکی از بحث‌های ما درخصوص سلامت ساحل‌نشینان است؛ اگر‌ به بحث آلاینده‌های دریا توجه جدی نکنیم که نکردیم؛ طبیعی است که توسعه پایدار معنا پیدا نمی‌کند. توسعه پایدار زمانی معنا پیدا می‌کند که آسایش، آرامش و سلامت پایدار باشد. سلامت پایدار می‌تواند زمینه‌های شکوفایی استعدادها در کشور را رقم بزند.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه دانشگاه تهران با اشاره به اینکه وقتی درخصوص اقتصاد دریا صحبت می‌کنیم باید به توسعه پایدار توجه داشته باشیم، اظهار کرد: رشد فرآورده های دریایی و استفاده از زیست هایی که در دریا وجود دارد می‌تواند‌ زمینه‌های لازم برای توسعه اقتصادی کشور را فراهم کند؛ در حالی که با تمام پتانسیل هایی که در کشور وجود دارد ما به این ظرفیت‌ها توجه نکردیم.
استان هرمزگان با وجود دانشگاه‌هایی چون هرمزگان و دانشگاه آزاد این زمینه را دارد که با سایر دانشگاه‌های کشور تبادل اطلاعات داشته باشد. معاون اقتصادی سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور اعلام آمادگی‌ کردند که تدوین برنامه هفتم در حوزه دریا را می‌توانند در اختیار دانشگاه تهران قرار دهند. دانشگاه تهران حتما نیاز به کمک دانشگاه‌های ساحلی دارد که دانشگاه هرمزگان می‌تواند زمینه لازم را فراهم کند.
نوحه‌گر گفت: استان هرمزگان تنها استانی است که در مجاورت دو پهنه آبی اصلی کشور قرار گرفته است؛ اگر قرار است در سواحل‌مکران ظرفیت‌های عظیم اقتصادی انجام شود ما به فناوری‌های نوین نیاز داریم.
وی افزود: ما نیاز به پژوهش‌های علمی دقیق داریم. هرمزگان و سایر استان‌های ساحلی‌ هنوز نیاز‌ به توسعه علمی دارند؛ این توسعه علمی باید همراه باشد که محصول آن به سمت فناوری دریا برود. به معنای دیگر دانشگاه در زمینه دریا باید ماموریت‌گرا باشد.
این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: مسئولین امر در سازمان سنجش و آموزش کشور باید کمک کنند که علوم مربوط به دریا در هرمزگان و سایر استان‌های ساحلی تقویت شود.

بازدید امروز: 5    بازدید کل: 960