دانشگاه هرمزگان
ارتباط‌باصنعت آزمایشگاه مرکزی کتابخانه مرکزی هیأت علمی مجتمع دانشگاهی میناب آموزش های آزاد نهاد رهبری
EnAr ورود 0

اختتامیه اولین همایش بین‌المللی علوم دریایی در دانشگاه هرمزگان برگزار شد.

اختتامیه اولین همایش بین‌المللی علوم دریایی در دانشگاه هرمزگان برگزار شد.

دکتر صادقی درمراسم اختتامیه اولین همایش بین‌المللی علوم دریایی در دانشگاه هرمزگان که با حضور با حضور معاون برنامه‌ریزی و توسعه دانشگاه تهران و و صاحب نظران این دانشگاه برگزار شد با اشاره به لزوم تداوم این نشست های علمی، شروع این حرکت را نوید بخش آینده ای روشن خواهد بود.

رئیس دانشگاه هرمزگان از راه‌اندازی دبیرخانه‌ای به منظور ایفای تکالیف ملی در این دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه هرمزگان به عنوان دانشگاهی ماموریت‌گرا در کنار دانشگاه‌های کشور برای اجرای سیاست‌های ملی و فراملی قرار دارد.

رئیس پژوهشکده علوم دریایی دانشگاه تهران با انتقاد از سهم ناچیز ایران از اقتصاد دریاپایه با وجود فرصت‌ها و ظرفیت. های دریایی در اختیار کشور، گفت: از سازمان سنجش آموزش کشور و معاونت آموزشی وزارت علوم درخواست داریم تا به علوم مرتبط با دریا و ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای جدید در دانشگاه‌های استان‌های هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران و گلستان توجه ویژه داشته باشند چون توسعه علمی در این حوزه نیاز مبرم کشور است.

رئیس اولین همایش بین‌المللی علوم دریایی خطاب به پژوهشگران حاضر در این همایش، تاکید کرد: یکی از وظایف نهاد دانشگاه و علم به عنوان مرجعیت علمی این است که پژوهشگران مبتنی بر یافته‌ها و آرا علمی خود به برنامه‌ریزان بقبولانند که محورهایی با نگاه به مزیت‌های دریا را در برنامه هفتم توسعه بگنجانند. اگر در برنامه هفتم هم نتوانیم سهم خود را از دریا احصا کنیم، در این حوزه به طور کامل مغفول خواهیم ماند. مرجعیت علمی دانشگاه اگر به درستی نقش‌آفرین شود، برای جامعه رفاه‌آفرین خواهد بود.

دکتر نوحه‌گر افزود: در اقتصاد دریاپایه باید به بحث توسعه پایدار توجه ویژه‌ای داشته باشیم. رشد فرآورده‌های دریایی و استفاده از بسترها و ظرفیت‌هایی که در دریا وجود دارد می‌تواند زمینه توسعه پایدار را برای ما فراهم نماید.

در این همایش یک روزه پنج پنل تخصصی با عناوین «آبزیان دریایی: زیست‌شناسی، تنوع زیستی، بهره‌برداری و حفاظت»، «هواشناسی و اقلیم‌شناسی دریایی»، «برنامه‌ریزی، مدیریت و آموزش در جوامع ساحلی – دریایی»، «International Panel on Reproductive Biology in Aquatic Animals» و «علوم دریایی: زیست‌شناسی دریا، فیزیک دریا و محیط زیست دریایی» در این همایش بین‌المللی برگزار شد.

دکتر محمدعلی آموزگار، دکتر علیرضا ساری و دکتر رضا ندرلو از دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تهران و دکتر پریما حاجی علیزاده از دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان «آبزیان دریایی: زیست‌شناسی، تنوع زیستی، بهره‌برداری و حفاظت» به ترتیب با موضوعات «دنیای میکروبی محیط‌های آبی شور ایران: تنوع زیستی و زیست فناوری»، «پتانسیل‌های توسعه و تهدیدات در حوضه آب‌های ساحلی جزیره کیش»، «تنوع زیستی بوم سازگان حرای خلیج فارس و دریای عمان؛ روش تلفیقی برای ارزیابی شرایط حال و ارائه راهکار حفاظتی برای آینده» و «الگوی تنوع زیستی و عملکردی درشت کفزیان در بوم سازگان حرا (شمال خلیج فارس)» به ارائه پرداختند.

در پنل «هواشناسی و اقلیم‌شناسی دریایی» نیز دکتر مهدی رهنما و و دکتر مجید حبیبی نوخندان از پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو سازمان هواشناسی کشوری به ترتیب با موضوعات «نقش فناوری‌های نوین در هواشناسی دریایی» و «تغییر نگرش به اقلیم»، دکتر بهزاد لایقی از مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور با موضوع «بررسی اثرات تغییر اقلیم جهانی بر دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان» و دکتر سعید رنجبر از مرکز هواشناسی استان هرمزگان با موضوع «هواشناسی دریایی در هرمزگان» سخنرانی کردند.

«پیش‌بینی رواناب‌های ناشی از بارش‌های سیلابی در جلگه‌های ساحلی خلیج فارس»، «شناسایی پتانسیل‌های اقتصادی محیط زیست دریایی جهت ارائه آموزش به جوامع محلی»، «تحلیل شبکه ذینفعان گردشگری استان هرمزگان بر اساس سند راهبردی گردشگری ۱۴۰۰ ایران»، «تحلیل پدیدارشناسانه صید غیرقانونی در ایران (جامعه مورد مطالعه: صیادان غیرقانونی شهرستان فریدون کنار)، بررسی و دسته‌بندی تجهیزات اندازه‌گیری رسوب در آب‌ها (با نگاهی به تجهیزات ایران ساخت)» و «تعیین قرق بومی دریایی کوسه ماهیان در جزیره قشم و بررسی شیوه‌های مدیریت مناطق قرق بومی دریایی» به ترتیب توسط دکتر محمود بهروزی، مهندس مهناز جدیدی، دکتر محمد کاظمی، مهندس امیرعلی برومند، دکتر مسعود صدری نسب و مهندس صدیق نصیری در پنل «برنامه‌ریزی، مدیریت و آموزش در جوامع ساحلی – دریایی» ارائه شد.

در پنل «بازتولید بیولوژیک جانداران دریایی» اولین همایش بین‌المللی علوم دریایی که با حضور اساتیدی از دانشگاه‌های آمریکا، نروژ و لهستان برگزار می‌شود، به موضوعاتی از جمله تأثیرات گرمایش جهانی، بازتولید و فرهنگ زیستی مارماهی اروپایی و … پرداخته شد.

پنل «علوم دریایی: زیست‌شناسی دریا، فیزیک دریا و محیط زیست دریایی» نیز به عنوان آخرین پنل این همایش، با ارائه مقاله توسط اساتید و محققانی از دانشگاه تهران، دانشگاه هرمزگان و دانشگاه بوعلی سینا برگزار می‌شود. در این پنل، دکتر حسن مروتی با موضوع هیستومورفومتری آبشش ماهی تیلاپیای نیل در مواجهه با غلظت‌های مختلف آمونیاک، دکتر ایمان سوری‌نژاد درباره اثرات ضد قارچی استروییدهای اسنفج خلیج فارس، دانیال قادری راجع به پهنه‌بندی نشت لکه نفتی احتمالی در کانال قشم با توجه به پارامترهای فیزیکی دریا، مینا پرواز کرمانی درباره پتانسیل زیستی فیکوسانین استخراج شده از جلبک اسپرولینا، دکتر مریم سیوف جهرمی با موضوع توزیع دمایی قائم آب و دکتر علی کلانتری حصاری با موضوع ریخت‌شناسی و ارتباط بین سلول‌های جامی و فلس در پوست میش ماهی به ارائه نتایج تحقیقات خود پرداختند.

بازدید امروز: 5    بازدید کل: 1171