دانشگاه هرمزگان
ارتباط‌باصنعت آزمایشگاه مرکزی کتابخانه مرکزی هیأت علمی مجتمع دانشگاهی میناب آموزش های آزاد نهاد رهبری
EnAr ورود 0

دکتر صادقی رییس دانشگاه هرمزگان

مشاوران، مهندسان اجتماعی در نظام شخصیتی‌ انسان‌ها هستند

مشاوران، مهندسان اجتماعی در نظام شخصیتی‌ انسان‌ها هستند

محمد صادقی؛ رییس دانشگاه هرمزگان در سی‌ و چهارمین گردهمایی مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و یازدهمین گردهمایی مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور، گفت: بشر از بدو تولد با جبرهای متعددی مواجهه است، خصوصا در عصر فعلی که عصر فناوری است و دانشگاه‌ها هم به سمت فناوری در حال حرکت هستند و تکنولوژی بر زندگی بشری غالب شده، پرسشی اساسی به وجود آمده که ما را وارد عصری مفهومی کرده است. عصری که تفکرات سیستماتیک و منطقی و تحلیل‌های محض، دیگر جایگاهی ندارد بلکه وارد فرآیندی شده‌ایم تحت عنوان این که همفکری، همدلی و جستجوی معنا و به نوعی می‌شود گفت با انسانی مواجه هستیم که در عصر تکنولوژی، هم تکنولوژی و هم جامعه از آن خلق معنا می‌خواهد.
صادقی، ادامه داد: چنین فردی که می‌خواهد خلق معنا کند و طبیعتا خواسته‌هایش از توسعه هم افزایش دامنه قابلیت انتخاب‌هایش است، نیازمند این است که مهندسی اجتماعی در نظام شخصیتی‌اش اتفاق بیفتد و آن نظام شخصیتی در اختیار مشاوران و مراکز سلامت است که آن را می‌سازد برای این که هم کارا باشد و هم فربه و اثربخش.
رییس دانشگاه هرمزگان، با اشاره به این که امروزه آرزوها و خواسته‌های بشر متغیر شده است، اظهار داشت: خواسته‌های امروز درآمد ناخالص ملی نیست. خواسته‌های امروزه از توسعه، تغییر پیدا کرده است. دامنه قابلیت‌های انتخاب یک انسان باید افزایش پیدا کند.
وی افزود: در چنین وضعیتی که بشر با خواسته‌هایی ما را مواجه کرده که امری اجتناب‌ناپذیر است و باید به این خواسته بشر پاسخ بدهیم، دانشگاه‌ها با تکالیف بسیار عدیده‌‌ای مواجه هستند.
صادقی، گفت: دانشگاه‌ها در چنین عصری باید قابلیت یک انسان را که با پرسش‌های عجیبی مواجه است، تقویت کنند. عمر پازل‌ها و سوالات ساده تمام شده است.
وی افزود: ما در دانشگاه‌ها با انسان‌هایی مواجهه هستیم که با سوالات چندوجهی مواجه هستند. یعنی خلق پارادایم کرده و بحران مساله ایجاد می‌کنند تا بتوانند انقلاب علمی را رقم بزنند.
رییس دانشگاه هرمزگان، تصریح کرد: آرزوهای‌مان از دانشجویان و استادان این است که ما را به سوی پارادایم شیفت‌هایی حرکت دهند که منجر به انقلاب علمی شود تا از پازل به سمت مساله حرکت کنیم.
وی افزود: در چنین ابعادی که از سویی، فناوری و از سویی دیگر، جبرهای تاریخی که انسان آن‌ها را تحمل می‌کند، انسان را در بر گرفته، چه کسی می‌تواند ما را یاری دهد؟ طبیعتا شما طراحان نظام شخصیتی یک فرد هستید که مهندسی اجتماعی را رقم می‌زنید و او را به سمت غایت‌هایش حرکت می‌دهید.
صادقی، گفت: بزرگ‌ترین سرمایه یک دانشگاه و مهم‌ترین رکن ذاتی تصمیم‌ساز که می‌تواند انسان‌ها به سمت اهدافی که دانشگاه و جامعه انتظار دارد، هدایت کند، نقش مراکز مشاوره و سلامت است. اگر می‌خواهیم انسانی شکوفا داشته باشیم، بدون استفاده از دانش مشاوران در هیچ حوزه‌ تصمیم‌گیری نمی‌توانیم امنیت و معنا خلق کنیم.
وی، خاطر نشان کرد: امیدواریم با این نشست‌هایی که ما را در خلق معنا و پاسخ‌دهی بهتر برای سوالات چندوجهی دانشجویان یاری می‌کند، بتوانیم توانمندسازی این قشر فرهیخته را رقم بزنیم.

سی‌ و چهارمین گردهمایی مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و یازدهمین گردهمایی مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور، ۴ تا ۶ بهمن سال جاری در دانشگاه هرمزگان در حال برگزاری است.

2
بازدید امروز: 3    بازدید کل: 878